Sunday 16 March 2014

FACEBOOK 

Kini, media sosial Facebook telah menjadi satu kewajiban kepada majoriti kita yang 'hidup' di alam maya. Bila saja ada liputan  internet sama ada melalui komputer mahupun telefon pintar, pasti perkara pertama yang akan kita lakukan adalah menjenguk ke laman Facebook kita. Ada yang update status, upload gambar , share artikel, like status kawan dan lain-lain. Ada juga yang sekadar melihat news feeds. Saya juga antara yang rajin membaca news feed kawan-kawan di Facebook yang mana selalunya saya akan baca satu persatu aktiviti mereka sepintas lalu.

Dalam proses scanning ini, pandangan saya selalunya akan tertancap pada status dan komen yang bersifat provokasi. Status atau komen provokasi ini boleh saya bahagikan kepada beberapa jenis supaya mudah untuk dikenali. Untuk menerangkan perkara ini, saya akan bahagikannya dalam konteks pengguna Facebook di Malaysia. Saya namakannya 'Status Nak Cari Pasal'.

YOU HAVE DECLARED WAR!


Provokasi Politik

Posting berkenaan politik yang pasti akan mengundang banyak perkelahian. Jika anda terlihat posting ini dan turut sama 'menyelam' dalam lautan komen di sini, akan terlihat jelas dua golongan yang akan mewakili entiti pegangan politik masing-masing iaitu kerajaan dan pembangkang. Mereka akan bermatian untuk mempertahankan hujah masing-masing. Tak perlulah saya berikan contoh di sini, anda pasti faham. Pada pendapat saya, senario ini boleh berlaku kerana landskap politik di Malaysia yang menganggap pihak mereka 'maksum' dan mustahil kesalahan boleh berlaku di pihak mereka. Mereka suci. Jadi, jika ada sesiapa yang berani menjentik kesucian ini, bersiap siagalah anda. You have declared a war!

Provokasi Agama

Pernahkah anda melihat status dari tokoh agamawan yang mengkritik agamawan lain ataupun fikrah lain yang dirasakan tidak sehaluan? Jika pernah, pastinya anda juga ada membaca komen-komen dari penyokong si pengkritik dan pembela kepada yang dikritik. Sifirnya mudah, penyokong pihak yang dikritik akan bermatian-matian mempertahankan agamawan mereka manakala penyokong si pengkritik pula akan berhempas pulas menyokong tindakan agamawan mereka. Pertembungan ini juga pastinya mengundang suasana tegang dan yakinlah, perkara ini tidak akan selesai serta membuang masa anda. Bagi saya, perkara ini bukan sesuatu yang sesuai untuk dibincangkan secara terbuka di Facebook kerana banyak pihak yang akan bertelagah dan boleh menimbulkan banyak salah faham.

Provokasi Artis atau Individu Berpengaruh

Setiap kemasyurahan dan populariti ada harganya. Itulah yang harus ditanggung oleh individu-individu yang berpengaruh terutamanya artis yang kita tahu tidak lepas dari gosip serta umpatan. Isu ini juga sama seperti provokasi-provokasi di atas cuma subjeknya adalah artis. Jadi, tidak perlulah saya ulas panjang kerana saya pun tidak banyak mengambil tahu perkembangan artis-artis di Malaysia. Kalau ada pun artis Korea. Pastinya lepas ini saya pula akan dikritik hebat, "Hargailah produk dari Malaysia!"

Provokasi Kelab Kesayangan

Bola sepak. Satu sukan yang berjaya melahirkan ramai peminat fanatik dan ultras yang sentiasa menyokong kelab kesayangan mereka. Kelab luar negara mahupun kelab tempatan, pasti akan berlaku percakaran.Contohnya bila pasukan JDT membeli pemain-pemain terbaik Malaysia untuk diserapkan ke dalam skuad mereka, banyak peminat-peminat pasukan lain yang tidak berpuas hati. Tak perlulah disebut pasukan mana. Maka, bila ada sahaja status berkaitan pasukan JDT sama ada kejayaan ataupun kegagalan pasti mendapat 'sambutan'. Yang pasti sambutannya cukup 'ganas' di ruangan komen.

Holier-than-thou

Holier-than-thou selalunya bermula di ruangan komen, dan jarang ia berada di status. Maksudnya, mereka yang merasakan diri mereka paling mulia. Untuk menyatakan perkara itu, mereka akan komen 'nasihat' yang baik kepada orang lain dengan cara yang sangat tidak berhemah. Contohnya, bila seseorang post status, 

"Bestnya kalau dapat pergi ke Paris."

 Mereka yang 'mulia' ini akan berkomentar,

"Dari ko pergi Paris, baiklah ko pergi Mekah. Ada jugak faedahnya." 

KITA SEBAGAI PEMERHATI

Mesti anda tertanya-tanya apa kaitan status-status tersebut dengan tajuk di atas. Inilah point yang sebenarnya. Kita perhatikan bahawa komen-komen mereka yang terlibat dalam perang komen yang panjang tidak disulami dengan ayat dan bahasa yang baik. Kadang-kala diselit juga dengan carutan dan makian. Sarcasm dan sebagainya.

Jika anda sebagai pemerhati atau spectator, bagaimana agaknya jika perang komen mereka diaplikasikan di dunia luar dari Facebook? Apa imej yang akan anda bayangkan?



Jika anda merasakan imej ini tidak cukup menggambarkannya, bagaimana pula dengan ini?




Apa yang anda bayangkan?

0 comments:

Post a Comment