Tuesday 13 May 2014


Teringat lagi ketika saya sedang bergelar mahasiswa di Universiti Putra Malaysia, UPM. Mungkin anda juga boleh relate kisah saya dengan kisah anda ketika bergelar pelajar dulu. Ketika itu, saya sering saja mengikuti aktiviti kebudayaan, persatuan, dan sukan jika ada kesempatan.

Penglibatan saya dalam pelbagai aktiviti sewaktu di universiti dahulu memang satu pengalaman yang menyeronokkan. Namun, ada ketikanya aktiviti yang dijalankan selesai pukul 12 tengah malam dan kadangkala hingga pukul 2 pagi. Saya selalu saja terlepas makan malam dan akhirnya mee segera sajalah yang jadi pengalas perut.

KISAH MEE SEGERA

Bercerita tentang mee segera, pelbagai jenama yang saya telah cuba. Masuk saja duit awal bulan, benda pertama yang mesti dibeli adalah mee segera. Beli terus stok untuk sebulan.

Sebenarnya bukan sahaja aktiviti persatuan saja yang sering menyebabkan saya skip makan malam, tapi ada juga waktu-waktu lain yang mana kita perlukan mee segera sebagai 'penyelamat'.

Sebagai contoh bila ada kelas malam yang selalunya habis pukul 10 malam. Tak ramai pelajar yang ada motor. Terpaksalah tunggu bas yang terakhir terus ke kolej sebab malas nak 'menapak' ke food court. Sampai di bilik, terus ambil air panas. Buka mee segera dan letak dalam air panas. Tambah perisa dan tunggu 5 minit. Makan.

DIET TAK SIHAT

Satu lagi masalah biasa bagi pelajar adalah suka buat assignment last minute. Bila dekat dateline barulah kita bersungguh-sungguh nak siapkan.

Setuju tak?

Nak tak nak, kena 'berkurung' dalam bilik untuk siapkan assignment tersebut.Terpaksalah mee segera menjadi peneman setia sebab kita tak nak buang masa nak menapak lagi ke 'food court' untuk beli makanan.

Selain itu, bilamana duit PTPTN tak masuk lagi. Selalu saja bajet lari. Terpaksalah survive dengan mee segera. Bila difikir balik, sebenarnya tak berapa elok jika kita kerap makan mee segera kerana mempunyai kandungan MSG yang tinggi. Kandungan proteinnya pula rendah. Memang tidak digalakkan dalam diet anda. Tapi kalau dah lapar, apa pun kita akan makan. Janji boleh kenyang. Betul tak?

MUDAH, MURAH DAN MENGENYANGKAN

Namun, saya ada sedikit tips sewaktu saya belajar dahulu. Saya suka tambah sedikit Serunding Ikan Bilis NIKMAT dalam hidangan mee segera. Dapat juga sumber protein tambahan di samping dapat meningkatkan rasa. Tapi waktu itu, jenama NIKMAT belum lagi wujud. Hanya serundingnya saja. Mungkin selepas ini, pada anda yang ingin makan mee segera bolehlah cuba tips ini dan rasailah kenikmatannya.

Ada juga ketikanya, saya makan roti atau nasi kosong bersama serunding ikan bilis. Mudah, murah dan mengenyangkan. Walaupun, tidaklah semewah makanan di food court ataupun kedai mamak, namun sekurangnya kita dapat mengalas perut. Yang penting, kita dapat mengelakkan dari terlalu banyak pengambilan MSG kerana Serunding Ikan Bilis NIKMAT bebas dari MSG.



Akhir kata, zaman pelajar memang sangat menyeronokkan kerana dapat menimba pelbagai pengalaman dan pengajaran secara formal mahu pun tidak formal. Bagi saya ilmu di luar bilik kuliah juga penting untuk kita gunakan bila kita masuk ke alam pekerjaan ataupun perniagaan. Oleh itu, pelbagaikan aktiviti dan penglibatan kita supaya boleh meluaskan pandangan serta pemikiran serta jangan lupa amalkan tips di atas.

Selamat mencuba. 




0 comments:

Post a Comment