Monday 5 May 2014


Petang tadi saya terima pesanan ringkas dari seseorang yang baru saja saya kenal dalam Program Tatih Jutawan. Katanya malam ini ada program ringkas tentang bisnes. Mungkin ingin berkongsi lebih lanjut tentang Kelab Keusahawan Selangor (KUSel) yang sebelum ini pernah dikongsikannya. Saya pun merasakan harus untuk bertemunya kerana saya merasakan rugi untuk tidak bersama dalam komuniti KUSel. Melalui perkongsian ringkasnya kepada saya sebelum ini, memang banyak kelebihannya kepada usahawan sekiranya terlibat dalam aktiviti KUSel ini.

NETWORK MARKETING?

Namun, saya sedikit terkejut bila dalam pesanan ringkasnya lewat Whatsapp yang bertanyakan adakah saya ada pengalaman dalam networking. Saya mula berasa ada yang tidak kena. Biasanya kalau disebut networking dalam bisnes, saya akan terbayangkan network marketing ataupun cukup dikenali sebagai multi-level marketing. Bukan saya negatif terhadap industri ini yang mana saya sendiri akui ianya sangat bagus jika dilaksanakan dengan cara yang betul. Tapi, saya belum bersedia buat masa ini untuk kembali aktif dalam network marketing


Tambahan pula, saya perlu fokus kepada produk Serunding Ikan Bilis NIKMAT yang baru saja saya lancarkan.

Walaupun sedikit gusar, saya meyakinkan diri yang mungkin persoalan tersebut menjurus kepada konteks networking antara usahawan dan agensi-agensi keusahawanan yang berkaitan. Saya pun bersetuju untuk bertemunya di Pajam, Negeri Sembilan. Saya pergi bersama seorang kawan. Kami sampai di Pajam dalam pukul 9.30 malam. Sampai saja di sana, kami disambut oleh kakak tersebut dan suaminya.

TELAHANKU TEPAT

Setelah dipersilakan duduk dan dijamu air kopi. Kami diperkenalkan kepada Cikgu Azman lalu diberi penerangan tentang perniagaan yang beliau ibaratkan sebagai ‘mesin duit’. Saya mula berasa bersalah kepada kawan di sebelah  yang kelihatan tidak selesa. Namun, kami tetap memberikan respon dan reaksi yang positif untuk menjaga hati tuan rumah yang begitu tekun membentangkan pelan pemasaran.

Kami difahamkan Cikgu Azman adalah seorang yang cukup dikenali dan berpengalaman lebih 20 tahun dalam industri network marketing. Kami juga dikhabarkan bahawa beliau juga merupakan salah seorang pengasas kepada syarikat tersebut yang baru berusia 15 hari. Beliau meyakinkan kami untuk bersama menjadi pioneer ataupun yang terawal dalam syarikat tersebut.

Sesi pembentangan diteruskan.

Kami pun diperkenalkan dengan pelbagai jenis bonus dan potensi pendapatan yang bakal diperolehi dalam syarikat tersebut. 

Dalam keghairahan beliau bercerita, sempat juga saya jeling jam di handphone yang sudah menunjukkan jam 11.30 malam. 

Lantas saya memotong percakapan beliau secara baik dan menyatakan hasrat untuk pulang kerana sudah hampir lewat malam. 

Beliau faham dan menghabiskan penggulungan beliau dan memberikan kami borang pendaftaran untuk dibawa balik sekiranya kami sedia untuk bersama beliau dalam syarikat tersebut.

TEKNIK MENCULIK

Teringat kembali ketika saya masih aktif dalam network marketing yang mana saya pun pernah mengajar kumpulan saya menggunakan cara yang sama untuk menjemput prospek. Kami memanggil cara ini sebagai ‘teknik menculik prospek’. Namun, setelah mengetahui keburukan teknik ini, kami sepakat untuk tidak menggunakannya lagi dan bersikap untuk menghormati waktu dan perasaan orang lain. Satu kenangan yang sedikit sebanyak mematangkan saya.

Ada juga positifnya pertemuan saya bersama Cikgu Azmi pada malam ini. Saya dapat refresh teknik tabletalk ataupun prospecting dari seorang networker yang sudah bergelar jutawan dalam beberapa syarikat network marketing dan kini beliau pula merupakan pengasas bagi sebuah syarikat network marketing itu sendiri. Sebenarnya, jika dilihat dari aspek yang lebih luas, skil dan ilmu prospecting ini juga boleh diimplemenkan dan konteks perniagaan konvensional. Kita perlu gunakan pendekatan yang berbeza bergantung pada situasi, namun asas-asas prospecting harus ada.


Sebelum pulang, sempat juga saya berkongsi kepada mereka tentang keenakan Serunding Ikan Bilis NIKMAT dan kuih Simpul Kaseh yang berintikan Serunding Ikan Bilis NIKMAT.





0 comments:

Post a Comment