Sunday 23 February 2014


Seharian saya bertapa di Seksyen 7, Bangi untuk belajar mengemaskini laman sesawang yang saya kira sudahpun bersawang. Sudah agak lama saya daftarkan website rasmi Afandi Othman Resources. Kira-kira hujung tahun 2013. Website ini saya wujudkan untuk memudahkan pengguna dapat mengetahui perkembangan kami dan mereka boleh mendapat pelbagai maklumat tentang produk kami dari semasa ke semasa.

Untuk muqaddimah, kami peserta bengkel dibentangkan video berdurasi lima minit yang menceritakan tentang kuasa online marketing. Satu platform baru dalam perniagaan yang perlu diperhalusi dan dioptimumkan peranannya. Selepas itu, kami diajar untuk mengemaskini website menggunakan Content Management System (CMS). Satu perisian yang memudahkan pengusaha website untuk menguruskan online marketing mereka.

Sebagai contoh, kita boleh melihat statistik dan graf perniagaan yang dijana secara automatik melalui data-data pelanggan yang melakukan pembelian melalui website. Dari situ, mudah untuk kita mendapat gambaran tentang status perkembangan perniagaan kita. Satu perkara yang sangat penting bagi seorang usahawan.

Selain itu, CMS ini juga memberi kelebihan kepada anda sebagai pengguna. Ada fungsi Shopping Cart yang mesra pengguna. Pengguna juga dapat menggunakan kod-kod voucher atau coupon yang diberikan oleh peniaga. Ada juga coupon dan free gift mengikut tema seperti hari jadi, musim perayaan dan sebagainya. Anda boleh memberikan free gift kepada kenalan anda sempena hari jadi mereka. Sangat menarik
.
Sebenarnya, banyak yang perlu ditambah dan diperhalusi dalam website tersebut. Namun, saya perlu siapkan perkara yang asas dahulu seperti produk dan capaian-capaian yang dapat memudahkan pengunjung website. Selesaikan dahulu maklumat-maklumat asas supaya pengunjung tahu tentang hala tuju website ini.

Mujur cikgu yang mengajar dapat menyampaikan dalam bahasa yang mudah. Tidak perlu istilah-istilah fancy dalam online marketing. Dapatlah orang macam saya yang tiada asas dalam pembinaan laman web memantau perkembangan bisnes secara atas talian.

Semoga dengan wujudnya laman web rasmi  Afandi Othman Resources, perniagaan yang saya jalankan dapat berkembang dan boleh memberi tambah nilai serta manfaat kepada manusia lain. 

0 comments:

Post a Comment