Tuesday 3 June 2014

 

Dewasa ini, banyak usahawan-usahawan baru yang muncul. Mungkin atas faktor kos sara hidup yang meningkat dan semakin menekan. Maka, ramai yang mengambil keputusan untuk menambah pendapatan melalui perniagaan sama ada melalui produk mereka sendiri ataupun menjadi agen kepada produk lain.

Saya melihat perkara ini sebagai satu trend yang bagus kerana ianya dapat memecahkan monopoli syarikat-syarikat besar dan memberikan pengguna lebih pilihan dalam berbelanja. Namun, tidak semua usahawan ini mampu untuk bertahan dalam bidang perniagaan kurang dalam masa dua tahun. Terdapat pelbagai sebab kenapa perkara ini berlaku. Antaranya adalah kurangnya pengalaman, tiada asas pengurusan wang, pemasaran yang tidak berkesan, tiada saluran yang betul, dan pelbagai masalah lain.

ANDA BUKAN SUPERHERO

Di sini saya ingin kongsikan satu daripada pelbagai kesilapan yang sering dilakukan oleh para usahawan di luar sana ataupun mungkin kita sendiri yang melakukannya, iaitu menjalankan perniagaan secara bersendirian. Mereka sendiri yang uruskan production, marketing, logistic, financing, dan sebagainya.

Peringkat awal mungkin kita boleh uruskan kerana perniagaan kita masih dalam skala yang kecil. Namun, bagaimana jika permintaan terhadap produk kita semakin bertambah hingga di satu tahap kita tidak mampu untuk melakukannya sendirian?

Bagaimana pula untuk kita promosi ataupun mengiklankan produk kita? Kita kena tahu bahawa kadang-kala kos untuk create awareness tentang produk kita lebih tinggi dari kos untuk menghasilkan produk tersebut.

Sebenarnya, ada satu rahsia untuk anda promosikan perniagaan anda dengan cara yang sangat murah dan berkesan. Yang paling penting, ianya boleh memberi impak kepada perniagaan anda.

BAGAIMANA CARANYA?

 If you want to go quickly, go alone. If you want to go far, go together.

Ya. Rahsianya adalah berjemaah.


J.T. Foxx pernah berkongsi tentang 4 elemen penting yang perlu ada dalam setiap perniagaan yang berjaya dan salah satunya adalah relationship ataupun networking.

Alhamdulillah. Dalam program Tatih Jutawan, kami mengamalkan konsep networking atau berjemaah walaupun kami mempunyai pelbagai produk dan perniagaan. Suka untuk saya petik kembali kata-kata dari salah seorang peserta Tatih Jutawan, Mustaqim Mahfar.

Allah suka hamba-hambaNya berjemaah dalam solat dan seterusnya apply konsep itu di tempat lain juga.

Dalam bisnes, acuan yang sama perlu dicorakkan. Bina team, bahagi-bahagikan task. Production, marketing, finance, admin dan lain-lain. Jangan buat kerja sorang-sorang. Be smart.

BERKONGSI ILMU DAN KEPAKARAN

Hari ini peserta Tatih Jutawan diberi penerangan yang mendalam tentang Business Model Canvas (BMC) oleh Tuan Shamsul Bahril aka The Catalyst. Bagi anda yang tidak tahu tentang BMC, ianya adalah satu elemen dalam satu set perancangan perniagaan yang kompleks iaitu Business Model Generation (BMG). BMC bertindak sebagai satu interpretasi maklumat yang ringkas dan padat tentang mekanisma perniagaan kita secara menyeluruh. Dan, BMC tidak hanya dilakukan sekali, sebaliknya ianya harus dilakukan berulang-ulang kali hingga kita dapat satu model perniagaan yang sempurna.

Seronoknya tentang program Tatih Jutawan ini adalah ianya bukan semata-mata kelas teori sahaja. Kami terus apply ilmu BMC ke dalam projek rasmi Tatih Jutawan yang akan berlangsung pada 21 Jun hingga 27 Jun ini. Di sinilah kami dapat melihat bagaimana BMC itu berfungsi dan signifikannya terhadap perniagaan kami. Selain itu, kami dapat berjemaah dalam perniagaan yang mana kami saling memberi idea dan pendapat bernas untuk projek tersebut.

KEBAIKAN NETWORKING DALAM PERNIAGAAN

Hasilnya, kami telah dapat merancang satu model yang bakal memberi impak kepada perniagaan setiap peserta dan penjenamaan Tatih Jutawan itu sendiri.

Kami telah mendapatkan booth yang banyak pada harga yang murah, kos pemasaran yang dikongsi bersama, pembahagian tugas supaya setiap perancangan dapat berjalan dengan lancar, capaian kepada pelanggan berpotensi dengan lebih luas, dan suasana booth yang pastinya akan meriah dengan pelbagai aktiviti serta boleh menjadi viral dalam media sosial.

Pastinya ia tidak boleh dilakukan jika kami bergerak secara sendirian.

SIAPA KUMPULAN ANDA?



Itu kisah kami, Keluarga Tatih Jutawan. Bagaimana dengan anda? Adakah anda sudah ada networking ataupun kumpulan perniagaan anda sendiri?


Jika belum, mungkin ini masanya untuk anda mencari kumpulan tersebut. Dan, jika anda ingin melihat bagaimana kuatnya Keluarga Tatih Jutawan ini, anda boleh berjumpa kami di SME Week nanti.




4 comments:

  1. Alhamdulillah.. bilangan usahawan melayu makin meningkat =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga kita dapat memegang kembali kekuatan ekonomi di negara sendiri..

      Delete
  2. Wah tahniah afandi, teruskan usaha anda;)...

    ReplyDelete